Tips & tricks

  1. Het is belangrijk dat je organisaties opzoekt met een meerwaarde voor de visie en het specifieke waardevoorstel. Ze moeten een aanvulling zijn op wat je huidige partners al te bieden hebben. Let wel op: concurrenten van huidige partners aanspreken, lokt soms conflicten uit.
  2. Creatieve bedrijven kunnen heel waardevol zijn. Wanneer je sociale innovaties wil introduceren in een gemeenschap, zijn designdenken en creativiteit immers doorslaggevend.

Tools

  • YourOwnLab
    Deze tool brengt je in contact met nieuwe mensen uit verschillende sectoren die hetzelfde denken over cross-sectorale innovatie. Dankzij YourOwnLab kan je interessante partners tegenkomen.
  • Zoektocht op sociale media
    Facebook: het ‘sneeuwbaleffect’ is altijd een dankbare manier om nieuwe mensen te vinden. Dit wil zeggen dat je naar anderen doorverwezen wordt door de contacten die je al hebt.
    Twitter: volg mensen die rond innovatie werken en die berichten posten over jouw interesses of activiteiten. Voor je het weet, heb je een heel netwerk uitgebouwd.
    LinkedIn Advanced: als je op zoek bent naar specifieke profielen, kan je LinkedIn Advanced gebruiken om bij de juiste mensen of organisaties terecht te komen.
  • Selectiecriteria
    Bij het samenstellen van jouw cross-sectorale team hou je deze criteria best in het achterhoofd:
    • Waardevolle (aanvullende) input
    • Interesse
    • Ruimdenkendheid
    • Slagkracht
  • Co-workingplekken
    Leer nieuwe mensen en organisaties kennen door een werkplek te delen. Neem een kijkje op het
    Bar d'Office netwerk of op Coworking Belgium.
  • Hanteer selectiecriteria
    Je kiest bij voorkeur partners die jouw visie delen en die unieke middelen of competenties bijbrengen. Daarnaast zijn er nog andere criteria die je best hanteert, zoals: affiniteit met samenwerkingscultuur, openheid, bereidheid tot risico’s nemen, betrokkenheid, cognitieve afstand, betrouwbaarheid en fysieke afstand. Ga niet in zee met een slechte match op het vlak van kennis, cultuur, financiën, IP of patenten.
Goed bezig? Workout