Bepaal de cross-sectorale doelen samen met alle partners en zorg voor eensgezindheid. Bewaak je gedeelde visie en hou ze in je achterhoofd. Dit is niet enkel in het begin cruciaal, maar doorheen het hele proces.
Het is belangrijk dat alle partners bereid zijn informatie, ideeën en middelen te delen, maar ook verantwoordelijkheid. Gebruik samenwerkingstools zoals Basecamp om de deelcultuur een duwtje in de rug te geven.
Om kennis uit te wisselen, moeten je partners gemakkelijk en regelmatig met elkaar kunnen communiceren. Maak afspraken en leg duidelijke communicatierichtlijnen vast. Afhankelijk van de bedrijfscultuur van je partners kan je kiezen voor informele of formele, en online of offline communicatie.
Geef je partners voldoende vrijheid en zelfstandigheid. Ze moeten hun eigen pad kunnen volgen, los van eventuele politieke spelletjes die binnen de organisaties gespeeld worden. Dit zal de betrokkenheid verhogen en je partners motiveren om het project samen aan te pakken.
Al je partners moeten het gevoel hebben dat ze gelijkwaardig zijn en dat hun mening telt. Vermijd het groepsdenken dat kan ontstaan wanneer één partner domineert, want dit werkt contraproductief.