Tips & tricks

  • Om de kennis te verwerven die je nodig hebt om een haalbare uitdaging te vinden, kan je je businessmodel onderwerpen aan de STEEPLE-analyse.
  • Weet wat je wil: bepaal je focus en verzamel voldoende energie om de cross-sectorale uitdaging aan te gaan. Ga bijvoorbeeld eens op verkenning op een inspiratiebeurs over cross-sectorale innovatie, of lees het boek Not Invented Here van Ramon Vullings en Marc Heleven.

Tools

  • De STEEPLE-analyse van jouw BMC 
    Breng alle externe aspecten van jouw bedrijf in kaart met het STEEPLE-model. STEEPLE staat voor Social, Technological, Economical, Environmental, Politics, Legal, Ethical. 
    BMC: het Business Model Canvas is een abstracte voorstelling die antwoordt op de vraag ‘Welke toegevoegde waarde bied ik aan en waar creëer ik die?’.
  • Innovation Diagnostic Canvas (tool voor innovatiediagnose)
    In slechts 7 stappen geeft de Innovation Diagnostics Canvas je een overzicht van de uitdagingen voor jouw bedrijf op het gebied van innovatie.
  • Trendwatching
    Geen bedrijfsvernieuwing zonder trendwatching. Gebruik bijvoorbeeld Future Scan van Board of Innovation of deze top 30 trendwatching websites om te weten waar je nieuwe professionele uitdagingen kan rapen.
Goed bezig? Workout